Зміни в системі реєстрації прав на нерухомість
З 01.01.2016 року набрали чинності та почали діяти зміни викладені в таких нормативно – правових актах:
- Постанові Кабінету Міністрів України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» від 25.12.2015 року № 1127 (надалі – Постанова № 1127, (електронний ресурс: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/1127-2015-%D0%BF/print1443786307610771);
- Законі України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» від 01.07.2004 року № 1952-IV (надалі – Закон № 1952-IV, електронний ресурс: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/1952-15).
У зв’язку з тим, що на практиці у нотаріусів, виникли багато неузгоджень щодо використання вищезазначених норм, також були внесені зміни до Порядку вчинення нотаріальних дій нотаріусами України: Наказом Міністерства юстиції України від 27.01.2016 № 235/5 (станом на 05.02.2015 року не набрав чинності).
Державний реєстр речових прав на нерухоме майно (далі – Реєстр) - це єдина державна інформаційна система, що забезпечує обробку, збереження та надання відомостей про зареєстровані речові права на нерухоме майно та їх обтяження, про об'єкти та суб'єктів таких прав.
Інформація про зареєстровані права на нерухоме майно та їх обтяження, що міститься у Реєстрі, є відкритою та загальнодоступною.
Організаційну систему державної реєстрації прав становлять:
1) Міністерство юстиції України та його територіальні органи;
2) суб’єкти державної реєстрації прав:
виконавчі органи сільських, селищних та міських рад, Київська, Севастопольська міські, районні, районні у містах Києві та Севастополі державні адміністрації - у разі прийняття відповідною радою такого рішення)
акредитовані суб’єкти юридична особа публічного права, у трудових відносинах з якою перебуває не менше ніж три державні реєстратори;
3) державні реєстратори прав на нерухоме майно.
Уповноваженим на реєстрацію та внесення змін до Реєстру є Державний реєстратор.
Державним реєстратором вважається:
1) громадянин України, який має вищу освіту за спеціальністю правознавство, відповідає кваліфікаційним вимогам, встановленим Міністерством юстиції України, та перебуває у трудових відносинах з суб’єктом державної реєстрації прав;
2) нотаріус;
3) державний виконавець - у разі державної реєстрації обтяжень, накладених під час примусового виконання рішень відповідно до закону.
Отже, тепер будь-які реєстраційні дії, включаючи первинну реєстрацію новостворених або раніше не внесених до Єдиного реєстру прав на нерухоме майно та їх обтяжень об'єктів, можуть здійснюватися всіма нотаріусами України. При цьому нотаріус може проводити реєстрацію прав на будь-яке майно на всій території України (раніше первинна реєстрація проводилася виключно за місцем знаходження нерухомості).
До того ж під час першого внесення інформації про об'єкт до реєстру свідоцтво про право власності більше не видається.
На даний час, на практиці, єдиний документ, який Ви можете отримати після реєстрації нерухомого майна – це інформаційна довідка. Варто відмітити, що згідно чинного законодавства України, інформаційна довідка надається на аркушах паперу форматом А4 (210 х 297 міліметрів) без використання спеціальних бланків, проставлення підпису та печатки державного реєстратора прав на нерухоме майно. Проте на практиці, деякі уповноважені особи, зокрема нотаріуси, проставляють на такій довідці свою печатку та підпис, щоб таким чином підтвердити факт здійснення реєстрації (чи має таке візування значення не визначено).
Варто відмітити, що інформаційну довідку, Ви також можете отримати самостійно в електронній формі через офіційний веб-сайт Міністерства юстиції України (https://minjust.gov.ua) з урахуванням сплати за надання такої інформації відповідно до п. 2 Постанови № 1127.
Інформація (тобто, Інформаційна довідка) з Реєстру у паперовій або електронній формі має однакову юридичну силу та містить обов’язкове посилання на Державний реєстр прав.
Раніше видані свідоцтва (у тому числі оформлені до початку функціонування реєстру) зберегли свою чинність.
З вартістю послуг, щодо надання плати за проведення державної реєстрації прав, внесення змін до записів Реєстру та надання інформації з Реєстру можна ознайомитись в ст. 34 № 1952-IV.
Проте, варто відмітити, шо адміністративний збір в теорії повинен справлятися взалежності від строку здійснення державної реєстрації права власності (чим менший строк реєстрації, тим більший збір, наприклад :
1) за державну реєстрацію права власності на нерухоме майно з моменту прийняття заяви у строк 5 робочих днів - 0,1 розміру мінімальної заробітної плати (станом на 05.02.2016 року - 137, 80 грн.);
2) за державну реєстрацію права власності у строк 2 робочі дні - 1 мінімальна заробітна плата (станом на 05.02.2016 року – 1378,00 грн.);
3) за державну реєстрацію права власності, протягом 2 годин, з моменту прийняття заяви - 5 мінімальних заробітних плат (станом на 05.02.2016 року – 6890,00 грн.);
Як бачимо, щоб у день подання заяви стати власником нерухомого майна, без ризику застави, арешту та інших обставин, відповідно до норм чинного законодавства України, прийдеться викласти доволі не погану суму. Проте не кожен громадянин в спромозі її сплатити.
Тому для нотаріусів нотаріальною палатою було викладено роз’яснення, проводити реєстрацію нерухомого майна в цей же день та брати плату в розмірі 0,1 розміру мінімальної заробітної плати. Як в подальшому на такі дії буде реагувати Державна фіскальна служба України - невідомо.
Деякі фахівці побоюються, що запровадження нової системи реєстрації на початку призведе до появи випадків реєстрації права власності не на законного власника, через те що нотаріуси не завжди можуть оперативно перевірити достовірність свідоцтв, виданих до початку функціонування реєстру, шляхом подання запиту компетентним органам.
Антимонопольний комітет України інформує, що з метою зменшення адміністративного тиску на бізнес з 1 січня по 30 червня 2016 року не здійснюватиметься проведення планових перевірок суб'єктів господарювання.
Аналіз практики територіальних відділень Комітету показав, що планові перевірки сьогодні не є оптимальною формою контролю за дотриманням вимог законодавства про захист економічної конкуренції суб'єктами господарювання.
Разом з тим повідомляється, що планові перевірки органів влади та місцевого самоврядування, органів адміністративно-господарського управління та контролю здійснюватимуться у звичайному режимі.